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Le scepticisme est-il seulement possible ?

|| Le scepticisme n'est pas fondé à nier l'existence de la vérité_ D'ailleurs, peut-il logiquement le faire? Un sceptique conséquent devrait douter de tout au point de douter de son scepticisme même! Car s'il ne le fait pas (et aucun sceptique ne l'a fait), alors il accepte implicitement cette vérité qu'il prétend anéantir. Dire en effet: «La vérité n'existe...

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La conscience que j'ai de moi-même me dit-elle qui je suis ?

||A la différence des choses inertes et des animaux, l'homme semble posséder la capacité de s'apercevoir lui-même.  Lorsque Kierkegaard affirme que l'homme a un rapport a soi, il signifie que l'homme, par sa conscience, se saisit lui-même. Cela lui permet de s'observer voire de savoir qui il est.  Cependant cette forme d'introspection est-elle suffisante pour...

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Ein neues Paradigma: Avicenna

||Trotz der größeren Aufmerksamkeit, die der Philosophie seit der Mitte des 10. Jahrhunderts unter Gebildeten und Literaten zuteil wurde, war ihre Stellung innerhalb der islamischen Gesellschaft noch nicht gesichert. Denn keinem der Autoren, die zu dieser Zeit philosophische Texte verfassten, gelang es, ein breiteres Publikum und vor allem die religiösen Gelehrten davon zu überzeugen, dass seine Überlegungen für...

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Philosophie in der Nachfolge Avicennas und Suhrawardis

|| Ibn Taimîya bekämpfte also nicht nur die Philosophie. Er bekämpfte vor allem den Einfluss der Philosophen. Insofern ist seine harsche und weit ausholende Kritik ein deutliches Indiz dafür, wie groß deren Wirkungsradius inzwischen gewesen sein muss. Die Zahlen bestätigen das auch. Gerade im 13. und 14. Jahrhundert entstanden – neben den Traktaten zur Logik – eine Fülle von...

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L'amour occupe une place essentielle dans le roman. En quoi sa représentation est-elle révélatrice du regard porté par le romancier sur la société ?

||Problématique : L'amour occupe une place essentielle dans le roman. En quoi sa représentation est-elle révélatrice du regard porté par le romancier sur la société ?    Corpus de textes :    - Honoré de Balzac, La Femme de trente ans (1831)  - Delly, Comme un conte de fées (1935)  - Nathalie Sarraute, Le Planétarium...

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Pourquoi désirer ce qui n'est pas nécessaire ?

||un désir est généralement une chose qui ne nous est pas réellement vitale. En cela, le désir se différencie du besoin duquel dépend notre survie. Ceci-dit, on peut s'interroger sur l'intérêt que nous, Hommes, portons sur ses désirs qui sont pourtant superflus puisque l'on pourrait vivre sans. Pourquoi se donner tant de mal pour...

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Qu'est ce que la philosophie ?

||Nous nous proposons d'exposer en quoi consiste cette discipline, appelée philosophie, dont la trace en Occident remonte à la Grèce antique, et qui y naît à peu près en même temps que ce qu'il est convenu d'appeler science, mais qui, au sens strict, n'en est pas une, tant on serait en peine, loin d'en...

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Encyclopedia of Philosophy: SCEPTICISM

||The English language preserves traces of both Epicureanism and Stoicism, but with different degrees of accuracy. An epicure would find little satisfaction in the bread and cheese diet of Epicurus; but a stoic attitude to suffering and death fairly reflects one aspect of Stoic philosophy. A third contemporary school, however, made its mark on...

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Encyclopedia of Philosophy: THE CITY OF GOD AND THE MYSTERY OF GRACE OF AUGUSTINE ?

||Thirteen years after the writing of the Confessions, the city of Rome was sacked by invading Goths under Alaric. Pagans blamed this disaster on the Christians’ abolition of the worship of the city’s gods, who had therefore deserted it in its hour of need. In response, Augustine spent thirteen years writing a treatise The...

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Encyclopedia of Philosophy: ALKINDI AND AVICENNA ?

||Paradoxically, the Christian Eriugena was a much less important precursor of Western medieval philosophy than a series of Muslim thinkers in the countries that are now Iraq and Iran. Besides being significant philosophers in their own right, these Muslims provided the route through which much Greek learning was made available to the Latin West....

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Encyclopedia of Philosophy: Matter, Form, Substance, and Accident (Aquinas)

||In metaphysics Aquinas was a faithful follower of Aristotle – though not a slavish one, as the example of the eternal universe illustrates. He accepted the analysis of material bodies in terms of matter and form, and the thesis that change is to be explained as the reception of different successive forms in the...

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Encyclopedia of Philosophy: Aquinas on Essence and Existence

||Difficulties with the notion of transubstantiation do not, of course, call in question the general concepts of substance and accident outside this particular, and perhaps perverse, theological application of them. But the Aristotelian analysis of change raises other problems which Aquinas considers. If accidental change is to be understood as one and the same...

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Encyclopedia of Philosophy: The Renaissance

Vaste mouvement d'ouverture culturelle, la Renaissance est marquée par un abandon des valeurs féodales au profit des valeurs de l'humanisme : ouverture sur l'Europe et notamment sur l'Italie, réactualisation des valeurs antiques. L'épanouissement intellectuel, encouragé par François ler et par sa soeur Marguerite de Navarre, touche tous les domaines, aussi bien la médecine que l'astronomie, la poésie, etc....

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Encyclopedia of Philosophy: RENAISSANCE PLATONISM

||Cardinal Bessarion, who had introduced the future Pope into this quarrel, was no enemy to Aristotle: he produced a new Latin translation of the Metaphysics. But he was himself involved in a different controversy about the relationship of Aristotle to Christian teaching. Greek scholars at the Papal court were now making the works of...

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Encyclopedia of Philosophy: THE ESSENCE OF MIND

||In the rest of the Meditations Descartes proceeds to answer the question ‘What am I, this I whom I know to exist?' The immediate answer is that I am a thing which thinks (res cogitans). ‘What is a thing which thinks? It is a thing which doubts, understands, conceives, affirms, denies, wills, refuses, which...

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SUBSTANCES AND PERSONS - LOCKE

||In the Aristotelian tradition, qualities, like other accidents, belonged to substances. In Descartes, too, the notion of substance is of prime importance. Locke says that the notion of substance arises from our observation that certain ideas constantly go together. No one has any clear idea of substance, but ‘only a supposition of he knows...

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THE TRANSCENDENTAL AESTHETIC -KANT

||Like his seventeenth- and eighteenth-century predecessors, Kant thinks of a sense-faculty as being in itself a passive power of receiving representations. However, he makes a distinction between the matter and the form of our experience: the matter is what derives directly from sensation, the form given by our understanding is what permits the chaos...

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THE TRANSCENDENTAL ANALYTIC: THE DEDUCTION OF THE CATEGORIES -KANT

||The transcendental aesthetic is followed in Kant's system by the transcendental logic, which is the study of the understanding, the creative part of the mind. It is the understanding that makes the objects of sensible awareness into objects of thought. Understanding and sense are equal and interdependent. ‘Without the senses no object would be...

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THE TRANSCENDENTAL ANALYTIC: THE SYSTEM OF PRINCIPLES - KANT

||None the less, Kant's exploration of the principles underlying our judgements is of the highest interest. A priori judgements, we recall, may be analytic or synthetic. The highest principle of analytic judgements is the principle of non-contradiction: a self-contradictory judgement is void, and the mark of an analytic judgement is that the contradiction...

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THE TRANSCENDENTAL DIALECTIC: THE PARALOGISMS OF PURE REASON - KANT

||The analytic has set out the territory of pure understanding. That is an island of truth. But it is ‘surrounded by a wide and stormy ocean, the native home of illusion, where many a fog bank and many a swiftly melting iceberg give the deceptive appearance of farther shores, deluding the adventurous seafarer ever...

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Encyclopedia of Philosophy: THE TRANSCENDENTAL DIALECTIC: THE ANTINOMIES OF PURE REASON - KANT

||We turn next to a priori cosmology. Here Kant presents us with a set of antinomies. An antinomy is a pair of contrasting arguments which lead to contradictory conclusions (a thesis and an antithesis). Kant constructed a set of these to show that any attempt by reason to form ‘cosmical concepts', that is to...

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THE TRANSCENDENTAL DIALECTIC: THE CRITIQUE OF NATURAL THEOLOGY - KANT

||In the fourth antinomy Kant considers arguments for and against the existence of a necessary being. He there leaves open the question whether a necessary being is to be found in the world itself, or outside the world as its cause. It is in the chapter on the Ideal of Pure Reason that he...

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